Prošlost postaje sablasno proročanstvo za sadašnjost nemačkog režisera Christian Petzold-a u novom egzistencijalističkom trileru, Transit-u. Zasnovan na romanu Anna-e Seghers iz 1944. koji je prikazao strašno čistilište biti bez države i lišen slobode tokom rata, Petzold-ova misteriozna noćna mora filma prenosi njegove paralele na trenutnu globalnu izbegličku krizu prebacujući film u sadašnjost - ili bar u vreme koje liči i izgleda kao verzija sadašnjosti.
Film počinje u Francuskoj, gde je zavijanje policijskih sirena stalna pozadina, a civile rutinski okružuju teško naoružani policajci. Rečeno nam je, kroz strašne, šaputajuće razgovore, da “fašisti” ulaze i da će bilo ko bez odgovarajućih tranzitnih papira biti otpremlјen u kampove, ili još gore. Jedan od tih osuđenih duša u bekstvu je Georg (Franz Rogowski) - čovek koji je izašao iz Kafkine priče i koji govori vrskavim nemačkim i ima lice anđela sa modricama. Pogled straha u njegovim očima je i rezigniran i zarazan dok očajnički traži izlaz iz situacije koju kako se čini nije u stanju da u potpunosti shvati u svojoj glavi.
Nakon što jedan poznanik daje Georg-u rukopis i tranzitne papire poznatog autora otpora da ih odnese u Marsej (koji je za sada još uvek neokupiran), Georg uskače u voz za jug. Ali kada autor umre, Georg odlučuje da preuzme njegov identitet, misleći da ne može biti ništa gore od situacije u kojoj se već našao. To je svakako razumlјiva odluka (i poznata svima koji su vidjeli Jack Nicholson-a u The Passenger-u), ali to dovodi do niza laži i obmana koje će imati efekte ne samo na njega, već i na svakoga sa kim dolazi u kontakt: gluvu i nemu severnoafričku majku sa bolesnim malim detetom; očajne duše koje čekaju u redu u meksičkom konzulatu na odgovore na njihove molitve za oslobođenje; i suprugu mrtvog autora (Paula Beer) koja uzalud čeka na povratak svog muža. To je kao Casablanca minus glamurozan stari holivudski glamur i sa paranoijom prokletih koja je podignuta koliko god je bilo moguće.
Svi u Transit-u žive u stalnom stanju straha i srama, gledajući kako njihove kolege izbeglice izvlače, plaše se da intervenišu ili da progovore osim u koliko ih ne odvuku. Jedini karakter koji ne izgleda jako zabrinut je neimenovani pripovedač, koji detalјno opisuje Georg-ovu priču sa bogolјubivim činjenicama koje ne funkcionišu dobro kao i ostatak filma. Ovakva priča nema prostora da bude intrigantna. Ipak, Petzold hoda po nezgodnoj ivici bejavši u isto vreme i bezvremenski i na vreme, glume (posebno one Rogowskog i Beer-ove) su strašno dobre, a dvosmislen završni snimak je prokleto savršen. U tranzitu, prošlost je prolog… i to je poražavajuće.
Žanr: | drama |
Godina: | 2018 |
Reziser: | Christian Petzold |
Scenario: | Christian Petzold, Anna Seghers |
Uloge: | Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese |
Award: | 3 nagrade i 12 nominacija |
Studio: | Schramm Film, Neon Productions, Arte France Cinéma |
Zemlja: | Nemačka |
Jezik: | nemački, francuski |
Trajanje: | 101 minuta |