•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Danijela Štajnfeld gošća poslednje večeri u susretu sa publikom Festivala evropskog filma Palić

Dokumentarni film „Zaceli me” („Hold me right”) rediteljke Danijele Štajnfeld premijerno je prikazan u Srbiji na Festivalu evropskog filma Palić, u petak 18. septembra u bioskopu “Abazija”. Nakon projekcije autorka filma se poklonila publici, prijateljima i rođacima koji su prisustvovali premijeri, i kroz razgovor sa Miroslavom Mogorovićem, programskim direktorom festivala na čiji je poziv i došla u Srbiju, govorila o svom filmu.

Povodom dolaska u Srbiju na domaću premijeru filma, Danijela Štajnfeld je rekla: „Jako se radujem zbog premijere filma baš na festivalu na Paliću, jer ovaj festival razume autorski film i posvećuje mnogo pažnje novim temama, nudeći nove perspektive i poglede publici. Ovo je za mene posebno emotivan trenutak jer je moj tata rođen u Subotici, moja baka je tu živela, i deo moje porodice još uvek tu živi. Ovde sam kao mala provela puno vremena i jako sam vezana za ovaj kraj. Srećna sam što je mnogo meni dragih ljudi videlo moj film, i raduje me što ću moći da čujem njihove utiske i da osetim njihovu podršku.“

Film „Zaceli me” prikazan je u okviru festivalske selekcije Novi evropski dokumentarci kao specijalna projekcija. Ovaj dokumentarni film govori o posledicama koje trpe žrtve seksualnog nasilja, i zasnovan je na intimnim svedočenjima osoba koje su preživele silovanje. Prema Danijelinim rečima, rad na filmu trajao je 3 godine, i prošao je kroz vrlo kompleksne produkcijske izazove: „Počelo je od ideje da snimim kratki film koji bi bio platforma za osobe koje su preživele silovanje. Želela sam da se izrazim kroz njihove glasove i priče. Razgovarala sam sa oko 100 ljudi, intervjuisala 40 žena i muškaraca žrtava silovanja, i odabrala nekoliko centralnih ličnih priča. Ostale priče čuju se u animiranim segmentima filma kao „hor“. Od početka sam imala jasnu viziju, i nisam želela da intervjuišem stručnjake, poznate ličnosti, kao ni da govorim o statistici, jer sve to dehumanizuje iskustvo žrtava, koje je po meni najvažnije čuti. Znala sam i da ne želim senzacionalizam, kao ni forenzičku analizu zločina, jer se u takvim narativima iz fokusa takođe gubi priča žrtve. U tom periodu radili smo bez većeg budžeta, sa studentima filma, volonterima i poznanicima, takozvanom „štap i kanap” metodom. Tek nakon snimanja i preslušavanja tih intervjua, silina svedočenja tih ljudi učinila je da dobijem energiju i odlučim da napravim veliki film – film koji ne osuđuje nikoga, film koji nije senzacionalistički, ljudski film koji se obraća gledaocima sa željom da i oni kroz iskustvo gledanja dožive i razumeju naše priče”.

U filmu „Zaceli me” rediteljka Danijela Štajnfeld priliku da ispričaju svoju priču daje i počiniteljima, osuđenicima za seksualno nasilje i silovanja: „Nakon intervjua sa žrtvama silovanja, odlučila sam da intervjuišem i seksualne prestupnike i silovatelje. Smatrala sam da je važno da se i njihov glas čuje, imajući u vidu da je u većini slučajeva reč o sasvim običnim ljudima, uzornim očevima ili muževima, članovima porodice i prijateljima, koji nisu monstrumi. Želela sam da nam objasne zbog čega rade to što rade, kao i da govore o posledicama sa kojima su se suočili nakon što su izvršili silovanje. Najteže je bilo pronaći počinitelje spremne da javno pričaju o tome. Ja sam u sebi pronašla empatiju za te ljude, i želela sam da se to vidi i na filmu. Za mene je to bio najvažniji momenat: u trenutku kad sam se suočila sa njima i počela otvoreno da razgovaram, počelo je i moje zaceljenje“.

Autorka filma Danijela Štajnfeld snagu crpi iz empatije jer je i sama, kao mlada glumica u Srbiji, bila žrtva seksualnog nasilja: „Ja nisam htela da u filmu govorim o svom iskustvu, jer nisam želela da sa drugima delim svoju priču. Ali sam u jednom momentu shvatila da je lični ugao veoma bitan, posebno za gledaoce. Želela sam da im pojasnim da do zaceljenja dolazi onog trenutka kada se žrtva oslobodi i ispriča svoju priču bez straha. To je veoma teško, jer većina žrtava silovanja živi u strahu od silovatelja, osude društva i nerazumevanja okoline. Za mnoge žrtve zaceljenje počinje upravo u momentu kad se tog straha oslobode i progovore o svom iskustvu. Od tog trenutka moć je u njihovim rukama. Film je bio u završnoj fazi montaže kada sam zahvaljujući savetu reditelja i prijatelja Daga Lajmana odlučila da ispričam svoju priču“.

Dok nas ljutnja i strah odvraćaju od neophodnih razgovora o seksualnom nasilju, film „Zaceli me” se fokusira i na edukativni aspekt radi boljeg razumevanja slobode izbora i pristanka, kao i zaštite ličnog integriteta tela: „Kada sam razmišljala zbog čega pravim film, jedan od motiva je bio i taj što sam želela da ga pogledaju mladi, posebno mladi muškarci. Želela sam da im film ponudi neophodnu edukaciju kroz empatiju, da dopre do njih na nekom ljudskom nivou i objasni im da svaka osoba ima pravo da kaže „ne“ i „ne želim“ kad god ona to poželi. Kroz koncept video igre, koja je bliska muškom senzibilitetu, želela sam da objasnim suštinu – da je neophodna sistemska i kulturološka podrška žrtvama silovanja, koja ne postoji, jer su osobe najčešće ostavljene same sa svojim traumama, u mraku ili lavirintu, bez podrške i plana za budućnost. Takođe mi je bilo važno da film ukaže na jedan ozbiljan problem, a to je da većina silovatelja ne razume da nema prava na telo tuđe osobe, da „ne“ znači „ne“ i da svi imamo pravo da odlučimo kad nam je nečega dosta. O tome bih želela da se više razgovara u školama, u medijima i u društvu. Senzacionalističko i tabloidno izveštavanje o mom filmu u Srbiji najbolje govore o tome gde se kao društvo nalazimo po pitanju razumevanja suštine ovih tema. Nadam se da ćemo nešto iz tog odnosa naučiti i ja želim da napravim korak napred na tom polju“.

Ovogodišnje, dvadeset sedmo izdanje Festivala evropskog filma Palić, održava se od 12. do 18. septembra u organizaciji Otvorenog univerziteta Subotica, u bioskopu „EuroCinema” i „Art bioskopu Lifka” u Subotici, kao i bioskopu „Abazija” na Paliću.

Foto: Ivica Vojnić, uz dozvolu autora na korišćenje.
Podeli:



Preporucujemo

6. Kosovo i Metohija međunarodni filmski festival od 3. do...
Šest predstava i bogat prateći program na festivalu...
Novi film o James Bondu bi mogao biti prodat streaming...
Otvoreno trinaesto izdanje festivala savremenog plesa i...
Osnovan Umetnički savet Filmskog centra Srbije
Reditelj Tim Burton na male ekrane vraća seriju "The...
Počelo snimanje američkog filma „Ivica“ u Srbiji
Filmovi Koste Ristića, Barbare Vekarić i Miloša...
Razvratnik (Rake) – australijska dramedija je nova serija...
Džonatan Mejdžors kao Kang
Počeo međunarodni umetnički projekat Oni žive -...
Premijera predstave „Finale” na zatvaranju Kondenza
The Doorman (2020) - uskoro
"Supergirl" serija će se konačno završiti
Sutra počinje Kondenz - festival savremenog plesa i...
Ivan Ikić nagrađen na festivalu u Kini
Šarenoliki filmski program 16. KIDS FEST-a u bioskopima i...
Sedam novih i nagrađivanih filmova besplatno na onlajn...
Sutra počinje online filmski festival GoethFEST
Saradnja festivala Kondenz sa Institutom Servantes i...
Dokumentarni film Faith and Branko i animirani Veliki robot...
Povratak Dekstera u novih 10 epizoda
Chez nous (2017) - uskoro
Noć veštica u bioskopu Vilin Grad 31.10. i 01.11.
Specijalna projekcija filma ,,Vikend sa ćaletom” 31....
Vladimiru Gvojiću uručena nagrada Car Konstantin
Gagarin (2020) - uskoro
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 29. oktobra do 04. novembra
Boljšoj i Met na bis na velikom platnu Cineplexx Niš...
Cineplexx Galerija Belgrade - nova dimenzija filmskog...