•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Cannes Film Festival

Internacionalni Filmski festival u Kanu, ili kako je na francuskom “Le Festival International du Film de Cannes” (Festival de Cannes), je godišnji filmski festival koji se održava u gradu Kanu u Francuskoj i na kome se prikazuju novi filmovi iz svih žanrova uključujući i dokumentarce koji su snimljeni širom sveta. Ovaj festival je osnovan sada već davne 1946. godine i smatra se najprestižnijim i najpropraćenijim filmskim festivalom na svetu. Održava se jednom godišnje i to obično u maja meseca u Palais des Festivals et des Congrès u Kanu.

Kanski filmski festival 2012. godine će se odžati od 16. do 27. maja ove godine, a predsednik žirija je italijanski filmski reditelj Nanni Moretti.

Istorija festivala

Kanski Filmski festival ima svoje korene u kasnim 30. godinama prošlog veka kada je Jean Zay, francuski ministar obrazovanja, na predlog Philippe-a Erlanger-a i uz podršku Britanaca i Americkanaca, osnovao internacionalni filmski festival. 1947. godine, festival je održan pod nazivom "Festival du film de Cannes", sa filmovima iz 16 različitih zemalja, a uveden je i princip jednakosti, tako da žiri čini samo po jedan predstavnik iz svake zemlje. Isto tako, te godine festival je održan u prostoru koji je specijalno napravljen za ovu priliku i to “Palais des Festival” iako je krov ove građevine još uvek bion nezavršen. Festival nije održan 1948. i 1950. godine zbog problema sa budžetom. 1951. godine, zahvaljujući boljim odnosima između Francuske i Italije, termin održavanja festivala je pomeren za proleće.

1955. godine, osmišljena je Zlatna Palma (“Golden Palm”), koja je zamenila stari “Grand Prix du Festival” koji je dodeljivan sve do te godine. 1957. godine Dolores del Rio je bila prva ženska članica žirija. 1959. godine osnovano je filmsko tržište (“Marché du Film”), koje je dalo samom festivalu komercijalni karakter i podstaklo razmenu između prodavaca i kupaca u filmskoj industriji. U današnje vreme, ovo je prva internacionalna platformna za filmsku trgovinu.

1962. godine oformljena je Internacionalna nedelja kritičara, koju je stvorilo Francusko Udruženje FIlmskih KritičaraIn, a čiji je cilj bio da se predstave radovi reditelja iz svih krajeva sveta, koji nisu podložni tendencijama komercijalnog. 1965. godine je odat omaž Jean-u Cocteau-u nakon njegove smrti i on je imenaovan Počasnim Predsednikom za života.Naredne godine, Olivia de Havilland je postala prva predsednica festivala.

1968. godine došlo je do određenog zastoja na samom festivalu, a neki od reditelja Carlos-a Saura i Milos-a Forman-a, su povukli svoje filmove iz takmičenja. 18. maja iste godine, filmadžija Louis Malle je zajendo sa grupom reditelja preuzeo veliku salu i prekinuo projekcije zajedno sa studentima i krenuo je štrajk.

Tokom 70. godina prošlog veka dogodile su se jako važne promene na samom festivalu. 1972. godine Robert Favre Le Bret je imenovan za novog predsednika dok je Maurice Bessy direktor menadžmenta. Uvedena je odmah i važna promena u selekciji takmičarskih filmova. Bessy je kreirao jedan odbor za selektovanje francuskih filmova i drugi za strane filmove. 1978. godine Gilles Jacob je uveo nagradu Caméra d'Or i Un Certain Regard. Druge promene su smanjile dužinu festivala na 13 dana, smanjujući i broj selektovanih filmova. Isto tako, do tog trenutka, Žiri je bio sačinjen samo od filmskih akademika, da bi nakon toga Jacob počeo da uvodi i slavne ličnosti i profesionalce iz filmske industrije u sam žiri.

1983. godine je sagrađena nova i mnogo veća Palais des Festivals et des Congrès i nazvana je "The Bunker" što je dovelo do mnogih oprečnih reakcija. 1984. godine Pierre Viot je zamenio Robert-a Favre-a Le Bret-a kao predsednik festivala.

1995. godine je kreiran od strane Gilles-a Jacob-a “la Cinéfondation”, čiji je cilj da podrži bioskope širom sveta i da doprinese uvođenju novih scenariste u krug slavnih. Aktuelni predsednik festivala Gilles Jacob, je odabran 2000. godine, a 2002. godine je oficijelno prihvaćeno ime festivala “Festival de Cannes”.

Uticaj festivala

Festival je postao jako važan za prikazivanje evropskih filmova. Veruje se da je jako značajan za kritičke i komericijalne uspehe Evropljana da prodaju filmove na osnovu njihovih umetničih kvaliteta. Zajedno sa drugim festivalima, poput onih u Veneciji i Berlinu, Kan pruža mogućnost da se odredi određeni prikaz zemlje i njene filmografije i da se neguje verovanjeda je evropski bioskop zaista i “umetnički” bioskop.

Ovaj festival ima i ogroman medijski značaj zbog mnogih filmskih zvezda i popularnih mesta za sve filmske radnike, ali i producente koji nameravaju da lansiraju nove filmove i pokušaju da prodaju svoje radove distributerima koji dolaze iz svih krajeva sveta.

Program festivala

Filmski festival u Kanu je organizovan u nekoliko delova:

Zvanična selekcija – najvažniji događaj festivala.

Takmičenje – 20 filmova se takmiči za Zlatnu Palmu (Palme d'Or) i oni se prikazuju u Théâtre-u Lumière-u.

Zasluge – 20 filmova koji su selektovani iz različitih kultura, originalni i različiti radovi, koji se prikazuju u Salle Debussy.

Van takmičarski program – ovi filmovi se prikazuju isto tako Théâtre-u Lumière-u, ali se ne takmiče za glavnu nagradu.

Specijali – selekcioni odbor odabira okruženje koje je specijalno adaptirano za određen identitet.

Cinéfondation – oko 15 kratkih i filmova srednje dužine iz filmskih škola iz svih krajeva sveta se prikazuju u Salle Buñuel.

Kratki filmovi – 10 filmova koji se takmiče za Zlatnu Palmu za kratke filmove (“Short Film Palme d'Or”) i prikazuju se u dvoranama Buñuel i Debussy theatres.

Paralelne selekcije – ovo su netakmičarski programi posvećeni otkrivanju drugih aspekata bioskopa

Kanski klasici – ovde se proslavlja filmsko nasleđe, koje treba da osvetli radove iz prošlosti, koji su prezentovani sa novim ili restauriranim printovima.

Tous les Cinémas du Monde – ovaj deo pokazuje vitalnost i različitost kinematografije širom sveta, a svakog dana jedna zemlja je pozvana da predstavi svoju kulturu, identitet i nedavne filmske radove.

Caméra d'Or – slavi najboli prvi film festivala

Cinéma de la Plage – prikazivanje kanskih klasika i filmova koji su van konkurencije za širu publiku na plaži Macé koji je posvećen filmskoj muzici.

Pre početka svakog događaja, bord reditelja festivala odabira žiri koji ima odgovornost za odabir filmova koji će dobiti nagrade u Kanu. Oni se biraju među mnogim internacionalnim umetnicima, a sve je to zasnovano na njihovom radu i poštovanju koje im ukazuju kolege.

Najprestižnija nagrana koja se dodeljuje na Filmskom festivalu u Kanu je Palme d'Or ("Zlatna Palma") za najbolji film.

Takmičarksi deo:

Palme d'Or – Zlatna Palma

Grand Prix – Grand Pri festivala

Prix du Jury – Nagrada žirija

Palme d'Or du court métrage – Najbolji kratki film

Prix d'interprétation féminine – Najbolja glumica

Prix d'interprétation masculine – Najbolji glumac

Prix de la mise en scène – Najbolji reditelj

Prix du scénario – Najbolji scenario

Drugi delovi festivala:

Prix Un Certain Regard – Radovi mladih i inovativnih talenata

Cinéfondation prizes – Studentski filmovi

Caméra d'Or – Najbolji debitantski film

Nezavisne nagrade:

Prix de la FIPRESCI – Internacionalna federacija filmskih kritičara

Prix Vulcain – nagrada tehničaru od strane CST-a

Internacionalne kritičarske nagrade

Nagrada ekumenskog žirija

Palm Dog, najbolje kansko izvođenje

Queer Palm za filmove vezane za LGBT

Podeli:



Preporucujemo

Akcija u Story caffe-u povodom koncerta YU grupe: Uz...
YU grupa najavljuje rock spektakl 20. aprila u Nišu