•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Apocalypto (2006)

Apocalypto je epski film Mela Gibsona iz 2006. smešten u razdoblje propasti civilizacije Maja. Film opisuje putovanje domoroca koji mora pobeći i spasiti svoju porodicu nakon što su zarobili i pobili njegovo pleme.

U filmu nastupaju američki domoroci, a dijalozi su na njihovu originalnom jeziku.

Film počinje citatom Willa Duranta: "Velika civilizacija nije pokorena dok se ne uništi sama iznutra."

Loveći tapira u srednjoameričkoj džungli, Jaguarova Šapa (Rudy Youngblood), njegov otac Kremeno Nebo (Morris Birdyellowhead) i ostali iz njihovog plemena nailaze na grupu traumatizovanih i preplašenih izbeglica. Vođa grupe im objasni da im je zemlja opustošena i zamoli dopuštenje Kremenog Neba za prolaz kroz džunglu. Nakon što su se Jaguarova Šapa i njegovi drugovi iz plemena vratili u svoje selo, otac kaže svom sinu da se strah grupe koju su zatekli ne preseli i u njega. U noći, starešina sela ispriča legendu o čoveku koji nikako ne uspeva ostvariti ono što želi iako ima dar svih životinja. Seljani prate priču uz muyiku i ples, ostavljajući Jaguarovu Šapu zamišljena.

Sledećeg jutra, Jaguarova Šapa se budi iz noćne more i ugleda strance kako ulaze u selo i počinju paliti kolibe. Agresori prevođeni Zero Wolfom napadaju i zarobljavaju seljane. Jaguarova Šapa se iskrade zajedno sa svojom trudnom ženom Sedam (Dalia Hernandez) i malim sinom. Spušta ih lijanom u mali bunar kako bi ih sakrio. Vraća u selo kako bi se suprotstavio agresorima, ali biva zarobljen s ostatkom plemena. Napadač kojeg je napao umalo gine, zli Srednje Oko (Gerardo Taracena), prereže vrat Kremenom Nebu dok Jaguarova Šapa nemoćno gleda. Pre nego što su napadači napustili selo sa zarobljenicima, jedan sumnjičavi agresor odreže lijanu koja vodi u bunar, zarobivši tako Jaguarovu ženu i sina. Napadači i njihovi zarobljenici polaze na put prema gradu Maja tokom čega gledaju porušene šume, propale useve kukuruza, robove, bolesne i umiruće. Mala bolesna devojčica proriče da će čovek koji nosi jaguara dovesti napadače onima koji će uništiti zemlju i dokrajčiti njihov svet. U gradskim predgrađima zarobljenice se prodaju kao roblje, a muškarce se odvodi na vrh stepenaste piramide. Visoki sveštenik žrtvuje nekoliko zarobljenika odsekavši im glave nakon što im je izvadio srce koje još kuca...

Scenarista i producent Farhad Safinia upoznao je reditelja Mela Gibsona dok je radio kao asistent tokom postprodukcije Pasije. Kasnije su Gibson i Safinia našli vremena da razgovaraju o "svojoj zajedničkoj ljubavi prema filmovima i što ih uzbuđuje tokom njihovih snimanja."

Gibson je rekao da su hteli "razdrmati ustajali pustolovno-akcioni žanr" za koji je mislio da u njemu dominira digitalna tehnologija i klišejizirani likovi i stvoriti poteru koja bi "izgledala kao automobilska potera s mnoštvom preokreta."

Gibson i Safinia bili su i zainteresovani za prikaz i istraživanje antičke kulture onakve kakva je ona bila pre dolaska Evropljana. Dvojba je bila Asteci ili Maje, ali su se na kraju odlučili za Maje zbog visoke razvijenosti i konačnog uništenja.

Dvojac je istraživao istoriju drevnih Maja, proučavao legende o nastanku i uništenju, uključujući svete tekstove kao što je Popul Vuh. U audio komentaru na prvom DVD izdanju, Safinia kaže da je priča starog šamana modifikovana iz autentične srednjoameričke priče koja je prevedena na jezik yucatanskih Maja. Kako su istraživali tekst, Safinia i Gibson su putovali u Gvatemalu, Kostariku i Yucatán kako bi skautirali lokacije za snimanje i posetili ruševine civilizacije Maja.

Tražeći što veću istorijsku utemeljenost, producenti su angažovali konsultanta, Richarda D. Hansena, specijaliste za Maje, asistenta arheologije na Univerzitetu u Idahu, i direktora Mirador Basin Projecta, sve u svrhu očuvanja gvatemalskih prašuma i ostataka majanske civilizacije.

Mel Gibson je izabrao grupu glumaca koji su svi bili iz Mexico Cityja ili one koji su potomci domorodačkog stanovništva iz Kanade i SAD-a. Za reditelja je bilo važno da "ovi likovi budu uverljivi kao domoroci iz pretkolumbovske epohe." Neki od najmlađih i najstarijih članova glumačke postave bili su Maje koji nisu poznavali nijedan drugi jezik osim majanskog i nikad nisu videli visoke zgrade.

Gibson je objasnio da je hteo angažovati nepoznate glumce kako bi mogli igrati određene mitske tipove bez da ih publika povezuje s prethodnim ulogama. "U smislu glumčke postave uvek imate mnogo izbora. Možete ići protiv određenog tipa, ili obrnuto. U ovom sam išao tačno na arhetipski izbor zbog nejasnog narečja i neobičnog razdoblja u koje je priča smeštena." Osim glavnih glumaca, za neke je scene bilo potrebno 700 statista.

Produkcijska ekipa sastojala se od velike grupe kostimografa koji su radili zajedno kako bi prikazali drevni izgled Maja na velikom broju glumaca. Predvođeni Aldom Signorettijem, vizažisti su svaki dan nanosili tetovaže, ožiljke i razne umetke svim glumcima koji su se pojavljivali na ekranu. Prema rečima savetnika Richarda D. Hansena, izbori za šminku tela utemeljeni su na umetničkoj slobodi i istorijskim činjenicama.

Simon Atherton, engleski izrađivač oklopa i oružja koji je radio s Gibsonom na filmu Hrabro srce, ovaj put je angažovan da izradi majansko oružje. Gibson je dao Athertonu da odigra sveštenika sa krstom koji se pojavljuje na brodu na kraju filma.

Redatelj Mel Gibson je da u Apocalyptu setovi budu sa stvarnim građevinama, a ne digitalno stvorene slike. Većina stepenastih piramida koje se mogu videti u gradu Maja bili su modeli koje je sagradio Thomas E. Sanders (Hrabro srce, Spašavanje redova Ryana). Sanders je objasnio svoj pristup rečima, "Hteli smo sagraditi svet Maja, ali nismo hteli snimiti dokumentarac. Vizualno, hteli smo nešto što će ostaviti najjači utisak. Kao i u Hrabrom srcu, hodate po liniji istorije i filma. Naš posao je snimiti prekrasan film."

Dok je većina arhitektonskih detalja majanskog grada tačno, one su izmešane iz raznih lokacija i era. Bila je to odluka koju je Farhad Safinia opravdao estetskim razlozima. Dok se Apocalypto odvija u postklasičnom periodu, središnja piramida iz filma dolazi iz klasičnog perioda, koje je završilo 900. godine. Nadalje, hramovi su u obliku kao oni u Tikalu iz klasičnog perioda, ali dekorirane u Puuc stilu severozapadnog Yucatana od nekoliko vekova kasnije. Richard D. Hansen je objasnio, "Ništa iz postklasičnog razdoblja ne može se uporediti po veličini i veličanstvenošću piramida prikazanih u filmu. Ali Gibson ... je pokušao prikazati luksuz, bogatstvo, potrošnju resursa."

Gibson je snimao Apocalypto uglavnom u Catemacou u San Andres Tuxtli i Paso de Ovejasu u meksičkoj državi Veracruz. Scena s vodopadom snimljena je na pravom vodopadu zvanom Salto de Eyipantla koji se nalazi u San Andres Tuxtli. Pomoćne ekipe snimale su u El Petenu u Gvatemali i Velikoj Britaniji. U filmu se pojavljuje nekoliko životinja, uključujući tapira i crnog jaguara. Animacija i lutke su korištene samo u scenama opasnim po životinje.

Dok je Mel Gibson finansirao film preko svog Icon Picturesa, Disney je potpisao ugovor za distribuciju u zamenu za honorar na određenim tržištima. Reklamiranje je počelo s trailerom iz decembra 2005. koji je snimljen pre pravog snimanja i pre nego što je Rudy Youngblood dobio ulogu Jaguarove Šape. Gibson je kao šalu ubacio subliminalni cameo bradatog reditelja u kariranoj košulji s cigaretom koja mu visi iz usta koji stoji pokraj grupe prašinom prekrivenih Maja. Obrijani Gibson je snimio i segment na majanskom jeziku za uvod u dodelu Oscara 2006. u kojem je odbio domaćinstvo svečanosti. 23. septembra 2006. Gibson je prikazao nedovršeni film američkim Indijancima u državi Oklahoma, u Riwerwind Casinu u Goldsbyju i na Univerzitetu Cameron u Lawtonu. Film je prikazao i 24. septembra u Austinu u Teksasu zajedno sa zvezdom filma Rudyjem Youngbloodom. Zbog oduševljene reakcije gledaoca, Disney je počeo prikazivati film u više od 2500 bioskopa u Sjedinjenim Državama.

Prema rečima Mela Gibsona, smeštaj radnje filma u svet Maja je metafora za mnogo univerzalniju priču i istraživanju "civilizacija i onog što ih potkopava."

Iako nije direktno izražena u filmu, pozadina opisanim događajima je propast civilizacije Maja, koju su producenti istraživali pre pisanja scenarija. Prema rečima istoričara Michaela D. Coea, "Civilizacija Maja u Srednjoj Americi dostigla je svoj vrhunac u ranom osmom veku, ali je morala sadržati seme vlastitog uništenja. Ovo je sigurno bila jedna od najvećih društvenih i demografskih katastrofa u istoriji čovečanstva." Coe navodi "okolišni kolaps" kao jedan od glavnih uzroka propasti velikog carstva, zajedno s "udomaćenim ratovanjem", "porastom stanovništva" i "sušom". "Postoje dokazi za masovna krčenja šuma i erozije širom cele Srednje Amerike. Majanska apokalipsa, takva kakva već jest, sigurno je imala ekološke korene", objašnjava Coe. Korozivne sile iskvarenosti ilustrirane su u specifičnim scenama tokom celog filma. Neumerena potrošnja može se videti u rastrošnom životnom stilu bogatijih Maja; njihovo ogromno bogatstvo u suprotnosti je s bolesnima, izuzetno siromašnima i porobljenima. Uništavanje prirode prikazano je u eksploataciji prirodnih resursa kao što su preterano krčenje zemlje i njena obrada, ali i kroz odnos prema ljudima, porodicama i celim plemenima koji se smatraju resursima za porobljavanje i prodaju.

Film je u Sjedinjenim Državama objavljen 8. decembra 2006. uz uglavnom pozitivne recenzije.

Apocalypto je bio kritikovan zbog istorijskih netačnosti, zbog sumnjivih interpretacija istorije i naučnih netačnosti. Scenarista i producent Safinia komentirao je takve navode rečima, "Poslednja odluka pre snimanja filma je, 'Šta je prava ravnoteža između istorijske autentičnosti i vizualne uzbudljivosti?' Film je zabavno i uzbudljivo putovanje, zato se uvek i snimao."

Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije
Žanr:akcija, avantura, drama
Godina:2006
Reziser:Mel Gibson
Producent:Mel Gibson
Scenario:Mel Gibson, Farhad Safinia
Uloge:Gerardo Taracena, Raoul Trujillo, Dalia Hernández
Uzrast:R
Award:Nominovan za 3 Oscara, 7 nagrada i 14 nominacija
Box office:50.8M USD
Studio: Icon Entertainment International, Icon Productions, Touchstone Pictures
Zemlja:United States
Website:www.apocalypto.film.de
Jezik:majanski
Trajanje:139 minuta
Podeli:



Preporucujemo

Danny Boyle o filmu ‘Yesterday’, da li se muzika...
Dvejn Džonson stao na ludi kamen
Mjuzikl o princezi Dajani na Brodveju
Repertoar bioskopa Cineplexx Niš od 15. do 21. avgusta
Kejti Holms i Džejmi Foks stavili tačku na svoju vezu
Osuđena glumica koja je tukla momka i policajce
"JEZIVE PRIČE IZ MRAKA" U BIOSKOPIMA OD 22. AVGUSTA
Srpski strip-autori gosti 13. Hercegnovskog strip festivala
DANIJEL KREJG SE VRAĆA KAO DŽEJMS BOND 007 U FILMU "NO...
AquaFrame – nešto sasvim novo na tržištu, promocija u...
10 najbolјih filmova svemirske tematike
FILM "BELA VRANA" REJFA FAJNSA U BIOSKOPIMA OD 15. AVGUSTA
Nastavak 5. sezone serije Fear the Walking Dead 12. avgusta
Notti magiche (2019) - uskoro
Neizvestan početak nove sezone u Domu kulture Studentski...
POČELA SINHRONIZACIJA ANIMIRANOG FILMA "VILIJEVA PLANETA"
Angry Birds 2: Stari neprijatelji postaju prijatelji i...
Super utorak 27. avgusta u Cineplexx bioskopima
McQueen (2019) - uskoro
Film Nebeska tema se prikazuje tri meseca svakodnevno u...
Počasno srce Sarajeva za Izabel Iper
Koja je ovo država (2019) - uskoro
The Goldfinch (2019) - uskoro
Bred Pit: Počeo sam da jedem zdravije i ne pijem alkohol
Porodični pozdrav od svetski poznatih ptica
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 15. do 21. avgusta
Preminuo Gordan Mihić
U susret "Filmskim susretima" - 27 glumaca dobilo ulice u...
All That Jazz (1979) (1979)
Nisville 2019 Movie summit: Odluka žirija