•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Aladin za odrasle: Idris Elba i Tilda Swinton u bajci o duhu iz boce na sultanovom dvoru

Od “Veštica iz Eastwicka” do trilogije i dugoočekivanog nastavka “Pobesnelog Maxa”, filmovi australiskog reditelja Georga Millera magnet su koji usisava gledaoce u bioskopskim dvoranama. Po pravilu uvek ispred svog vremena, njegovu novu vizuelnu čaroliju upravo smo pogledali.

Bajkovita romansa iz hotelske sobe u Istanbulu, bio bi najkraći opis “Tri hiljade godina čežnje”, ali opet i nedovoljan da predstavi film koji pokazuje bolju stranu CGI-ja i najbolje trenutke glumačkog talenta vodećih britanskih glumaca današnjice, Tilde Swinton i Idrisa Elbe. Londončanka oprobana u ekscentričnim ulogama (“Okja”, “Only Lovers Left Alive”, “Grand Budapest Hotel”) i Londončanin o kojem se dugo špekulisalo kao o novom crnom Bondu, oživeli su kratku priču iz 1994. "The Djinn in the Nightingale's Eye" engleskog pisca A.S. Byatta i potvrdili Millerov status, kako to kritičari vole reći, divljeg genija pop kinematografije.

Film je predstavljen ove godine u Cannesu. Swinton glumi Alitheu Binnie, govornicu čiji se poslovni život svodi na kongrese i predavanja o egzotičnom svetu mitova i ostalih prekrasnih priča koje su stvorili najveći umovi čovečanstva. Njeno putovanje u Istanbul i kupovina neobične bočice na bazaru, oslobodi će duha iz boce i čudne vizije. Džin u ovom slučaju predstavlja biće koje je (po islamskom vjerovanju) nastalo od vatre, a poseduju slobodnu volju da biraju između ispravnog i pogrešnog. Ljubav je jedina iluzija koja vredi, ali samo poželi želju.

Nije šala. Alithea (Tilda Swinton), emocionalno usamljena žena u svojim najboljim godinama, nakon kupovine suvenira na impresivnoj istanbulskoj pijaci, pokušava oprati bočicu od plavog stakla u hotelskom kupatilu.. Kada otvori čep, prostoriju ispuni ogromno telo The Djinna (Idris Elba). On ima zašiljene uši i telo od struka naniže prekriveno nekim čudnim ljuskama poput gmaza. Nemogućnost komunikacije ipak omogućava Alitheino poznavanje starogrčkog jezika, pa prvobitni šok nestaje.

Džin je u bočici bio zarobljen hiljadama godina, a na samom početku njihovog poznanstva, odmah se realizuje poznata praksa iz priče o Aladinu. Džin joj nudi tri želje u zamjenu za slobodu, ali na putu realizacije tog sporazuma dve su prepreke. Alithea sumnja da je on stvaran i misli da je “sišla s uma”, a i da je stvaran, ona je poznavalac priča i mitologije i zna kako završavaju sve upozoravajuće priče sa željama.

Džinn se zalaže za sebe pričajući svojoj novoj cimeriki fantastične priče o svojoj prošlosti. Njegove priče su zapravo putovanje kroz istorijski kontekst Bliskog istoka, koji predstavlja neke od njegovih najslavnijih ličnosti, poput kralja Solomona, kraljice od Sabe, ali i okrutnog sultana Murata IV. Na kraju, Alithea ipak potpada pod njegov šarm i moći pa poželi želju koja ih oboje iznenadi.

“Tri hiljade godina čežnje” svoje bajkovite scene iznosi na nivo spektakla, koji se ne može opisati rečima i naprosto se mora videti. To je ona poznata Millerova zaluđenost kostimima, maskama i raskošnom scenografijom. Milleru ne nedostaje ironije, pa ljudske postupke često komentariše kroz isticanje najprizemnijih poriva i slabosti. Kraljica od Sabe depilirala je noge kada bi se zaljubila, a jedan sultanov naslednik imao je fetiš na bolesno debele žene. Kada gledalac bude umoran od slika koje ga zapljuskuju s ekrana (pogotovo ako odabere bioskop kao mesto gledanja filma), Miller ga vraća u stvarnost, hotelsku sobu gde dvoje ljudi u bademantilima filozofiraju o ljubavi, želji i ostalim tajnama univerzuma. To je sve ono što su mnogi opisivali kroz istoriju, ali retki suštinski i dokučili.

Nisu baš svi oduševljeni filmom, pa ovaj vizuelni spektakl nazivaju frenetičnim nadraživanjem retine, a neki su duhovito iskomentirali da bi džin trebalo da se uhvati tonika i ničeg više. Svaka preintenzivna, nadprirodna priča kao iz "Hiljadu i jedne noći, završava paralizom dvoje likova u hotelskoj sobi, s pogledom na prekrasnu Aja Sofiju i Bosfor. U opaskama kritike i publike ima istine. Film gledaoca ostavlja u stanju blage iscrpljenosti, ali i sa potpuno novim iskustvom. Bajke ćete sigurno početi doživljavati drugačije, a gluma Tilde Swinton i Idrisa Elbe nije nešto što bi trebalo propustiti.

A da, tu je i ona poznata lekcija o tome kako se trebamo čuvati onog što želimo, jer nam se to možda i ostvari.

Podeli:



Preporucujemo