Joaquin Phoenix je razoran kao zlikovac u nastajanju u ovoj zapalјivoj priči o psihološkom bekstvu i psihopatiji, u priči o nastanku jednog od najvećih zlikovaca DC Univerzuma.
Joaquin Phoenix u uvoj ulozi polovinu vremena provodi u cerekanju, a polovinu škripuće zubima u razgovorima ili pokušajima istih. Zveketaće vam u ušima dugo nakon što na ekranu prođe 'The End' na ovom neumolјivom, tmurno smešnom i sjajnom renoviranju DC superzlikovca. Ovo je zaista noćna vizija kapitalizma kasne ere - verovatno najbolјi društveni horor film a i Phoenix je magnetski u njemu. On vodi priču i korak po korak postaje najbolјi Joker na ekranu. Svakako, Phoenix-ov lik nikako nemojte uzimati nijednim delom za ozbiljno ili da kojim slučajem krenete njegovim stopama.
Kao i sve teško unutar ovog filma, nedostatak nekog dužeg naslova u imenu filma nije slučajnost: ovde se nije predstavio potpuno formirani Joker, već Arthur Fleck, čovek čija ambicija da priča šale, a realnost je u suprotnosti sa svim onim što živi kao klovn za unajmlјivanje na sumornim ulicama Gotham-a. U toku je 1981. godina, ali prikaz grada i svega ostalog izgleda više kao '70 -ih. Arthur živi sa svojom slabašnom majkom (Frances Conroy) u rasturenom stanu, a malo radosti mu pričinjava gledanje televizijskog talk-showa koji Murray Franklin (Robert De Niro) vodi sa masnim šalama i provokacijama. Između ostalog, Arthur pije sedam vrsta lekova i ima neurološka stanja zbog kojih se nekontrolirano smeje – tj. cereka, a redovne posete psihijatru su bez efekata, da li zbog samog stanja Arthura ili nezainteresovanosti lekara.
U ranim scenama filma, Phoenix predstavlja Arthur-a kao čoveka koji sebe vidi kao manje vrednog, bez posebnog smisla u životu, ali koji bi mogao i da bude nešto više, barem u svetu klovnova (danju) ili stand-up komičara (u večernjim satima). "Jednostavno ne želim da se više tako loše osećam", kaže on. I nije ni čudo: to je ozbilјno mračan svet koji on nastanjuje, gradski pejzaž ispunjen bojama i radošću, gde čak i „super pacovi“ ne mogu da prođu kroz sve đubre koje se gomila. Režiser Tod Phillips odlično se bavi pružanjem osećaja sumornog mesta i bezidejne sredine. Ljudi su se povukli u sebe i male su dobrote bile odbačene. Arthur-ovi lični nespretni napori da se poveže nailazili su samo na neprijatelјstvo. "Jesam li to samo ja ili je napolju sve luđe?" on pita svog socijalnog radnika, a ona se slaže sa time. Tragično.
'Joker' se često oseća kao da je nastao pod uticajem ranih Scorsese-ovih filmova - ‘The King of Comedy’ i ‘Taxi Driver’, posebno - ovaj lik nije samo faksimil koji je umazao šminkom traumatiziranog vijetnamskog veterana Robert De Niro-a. On je proizvod društva koje oseća bolnu sumornu realnost. Njemu je potrebna pomoć, ali nema pomoći za njega. Možda i nije samo on u pitanju, možda je celo društvo jednostavno posivilo?
Kad Arthur napokon pukne, u napetom prizoru u podzemnoj železnici koji su inicirala tri bankara – sve počinje da se preokreće. Kratko, krvavo i ima zapalјive posledice - slučajna iskra za pokret u okupiranom gradu. Poput maske Guy Fawkes-a u filmu „V for Vendetta“, Artur-ova klovnovska šminka prihvaćena je kao lice protesta, a dok doživljava vrhunac u njegovoj Joker transformaciji, on postaje glavni lik za lјutu rulјu. Ali, da li se ovaj umorni grad diže u znak protesta ili jednostavno postaje zločinačka vojska?
Radnja filma postaje tamna, 'Joker' nikada ne deluje u svetu crno-bele sigurnosti. I nikad se takođe ne oseća kao konvencionalna priča o nastanku stripa. Nјegov psihološki detalј je skiciran u koracima; informacije se unose kap ko kap, a ne razbacivanjem. Scenario Phillips-a i njegovog ko-scenariste Scott Silver-a naporno rade na tome da publiku drže van ravnoteže, isporučujući jedno zvezdano prostiranje ćilima koji ga uspostavlјa kao film koji postoji - barem delom - u glavi njegovog protagoniste.
'Joker' takođe pametno manevriše i pričom oko DC univerzuma. Vezivno tkivo ovde je Vayne Stariji. On je stari poslodavac Fleck-ove mame i arogantan hvalisavac. Ovakav prikaz Bruce-ovog oca (Batman) kao gadno lica kapitalizma je nemerljivo različit u odnosu na recimo prikaz istog lika koga igra Linus Roache u filmu ‘Batman Begins’ - ali istina, "Joker" ne pokušava da okrene previše starih priča u DC Univerzumu.
Žanr: | krimi, drama, triler |
Godina: | 2019 |
Reziser: | Todd Phillips |
Scenario: | Todd Phillips, Scott Silver |
Uloge: | Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz |
Uzrast: | R |
Award: | 3 nagrade i 1 nominacija |
Studio: | BRON Studios, Creative Wealth Media Finance, DC Comics |
Zemlja: | United States |
Website: | www.jokermovie.net |
Jezik: | engleski |
Trajanje: | 122 minuta |