•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko želite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako značajna, ili bilo šta što se tiče sveta kinematografije, možete nam poslati vaša viđenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadržati nikakve vulgarnosti, da ne bude kraći od 10 rečenica, reči poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima slične neće se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Leonard Cohen: Bird on a Wire (2010)

„Bird on a Wire“, dokumentarac koji prati pokojnog kanadskog pesnika/muzičara Leonarda Cohena na njegovoj evropskoj turneji 1972. godine, predstavlja atipičan koncertni film koji je najzanimljiviji onda kada Cohen nije na pozornici. Ovo je delimično zbog toga što Cohen, čije pesme „Hallelujuah“ i „Bird on a Wire“ su obradili skoro svi, a on ima skroman scenski nastup. Njegovo izvođenje stalno potiče iz duše, a ton mu je odmeren. Međutim, režiser Tony Palmer ne deluje kao da uvek zna gde želi da postavi svoju kameru, što je nesrećna posledica snimanja izvođača tokom živih nastupa. Palmer favorizuje prilično jednostavne kadrove u kojima se izbliza vidi Cohenovo uzdignuto lice, okruženo oreolom sjaja bele svetlosti koja dolazi od scenske rasvete.

Srećom, Palmer uspeva da zabeleži i Cohenovu fascinantnu stranu onda kada je on u bekstejdžu, i pokušava da održi privid velikodušne, blage, prizemne osobe tokom svojih susreta sa članovima benda, potencijalnim grupi devojkama i novinarima. Cohenovo nastojanje da tokom ovih međuprostornih scena održi neki dašak ljupkosti je od ključnog značaja. Snimci Cohena koji se bori da ostane veran sebi bez da smeta drugima daju kontekst i dodatnu težinu njegovim nastupima, što se naročito odnosi na Cohenov neslavni koncert u Jerusalemu koji je sam prekinuo.

Pre nego što, prema njegovim rečima „[bombarduje] Jerusalem”, Cohen pušta pesme sa svojih najboljih ranih albuma (većinom „Songs from a Room“ i „Songs of Leonard Cohen“). Na njegovim nastupim postoji intenzitet, ali njegovi proročki tekstovi često deluju zagonetno. Biblijske slike se javljaju u pesmama kao što su „Story of Isaac“, „Passing Through“ i „Who By Fire“, koje su zauzvrat dopunjene melanholijom ljubavnih pesama kao što su „Famous Blue Raincoat“, „Seems So Long Ago, Nancy“ i „That's No Way to Say Goodbye“. Postoje stalni podsetnici na osiromašeni, boemski stil koji je Cohen izabrao (njegova dobrostojeća porodica pružila mu je i više nego velikodušno vaspitanje) kroz svoje pesme, a one podsećaju slušaoce da on ne potiče iz diletantnog romanticiziranog siromaštva. Kada izgovara svoje mantre, on može da čuje onu Cohenovu stranu ličnosti koja je vezana za samoodricanje, „Ne, nije bilo baš dobro, nema razloga da me se sećate“, mantra koja potvrđuje kako Cohen smešno opisuje sebe kao kombinaciju šansonjera iz Montreala i jevrejskog kantora (vođu crkvenog hora).

Ipak, još uvek se može čuti Cohenov stalni strah od neautientičnosti u toj jednostavnoj rečenici mantre. On se šali sa publikom Jerusalima, za koju je izveo samo dve pesme pre nego što se konačno povukao, rekavši „da Kabbalah (kabala) kaže da ako ne možeš da se izdigneš sa zemlje, onda treba da stojiš na njoj“. Cohenove umetničke i društvene brige deluju obrnuto: kako da ostane na zemlji kada je tako teško da je njegova stopala dotaknu? Palmer pokazuje Cohena tokom nekoliko nenajavljenih intervjua iza scene (u bekstejdžu), sa nekoliko profesionalnih novinara i nekoliko opuštenih sagovornika. Ovi ljudi uvek žele nešto od njega, a obično su to objašnjenja koja bi iskompromitovala njegovu tajnovitost. Međutim, nije samo aura tajnovitosti to što Cohen štiti kada kaže da ne želi da razgovara o svom kreativnom procesu, ili kada kaže da misli da veza između njega i koketne obožavateljke iz Nemačke neće uspeti, ili kada ne zna šta da kaže o svojoj popularnosti. Da, Cohenovi skromni odgovori su drugačija vrsta nastupa, činjenica koju Cohen priznaje na samoj sceni kada nalaže budućim „potomcima“ koji gledaju Palmerov snimak da ga zaborave.

Kada Cohen govori o tome da li „praktikuje judaizam“ („Uvek to vežbam (to radim)“), ili o načinu na koji definiše uspeh („Uspeh je preživljavanje“), vidite Cohena kao zvezdu čiji osećaj duhovnosti dolazi od pobožne potrebe da se ostane mali i skroman. Ovo je Cohen u ulozi zvezde koja se prilagođava pritiscima koji dolaze uz slavu. Ovo je Cohen kao umetnik na trapezu, koji pokušava da bude svoj – „da bude slobodan“, kako i peva u „Bird on a Wire“ – i da uspe da ispuni očekivanja svoje publike, kolega, kao i svoja lična očekivanja.

„Bird on a Wire“ je vremenska kapsula specifičnog perioda u Cohenovoj karijeri. Međutim, ovaj film takođe ilustruje pevačevu ličnost na pristupačan i upečatljiv način. Ovo je onaj veoma retki koncertni dokumentarac koji nije namenjen samo okorelim obožavaocima. Gledaoci mogu imati utisak kao da su izvukli deblji kraj sa Cohenom i/ili možda neće odmah biti osovjeni uzbudljivim živim verzijama Cohenovih (do sada) poznatih standardnih nastupa. Međutim, u filmu ima mnogo pametnih zapažanja o Cohenu koja se mogu videti tokom neverovatno brzih 105 minuta, koliko on traje. Kada vidite Cohena kako pokušava (i ne uspeva) da peva svojoj publici u Jerusalimu, shvatićete da gledate umetnika koji se bori da ostane na zemlji. Za Cohena ovo nisu samo nastupi, ovo je njegov način da se ponovo poveže sa svojom umetnošću i sa samim sobom. Ovo je lični ritual, zbog kojeg je film „Bird on a Wire“ suštinski deo Cohenovog nasleđa.

Žanr:dokumentarni, muzički
Godina:2010
Reziser:Tony Palmer
Scenario:Tony Palmer
Uloge:Leonard Cohen, Ron Cornelius, Bob Johnston
Studio:Machat Company, The
Zemlja:UK
Jezik:engleski
Trajanje:106 minuta
Podeli:



Preporucujemo

Repertoar bioskopa Vilin Grad od 28. marta do 3. aprila
Novi filmovi za kraj marta i pocetak aprila u CineStar...
Repetoari Cineplexx Niš bioskopa za period od 28. marta do...
Evropska premijera filma „YU Grupa – Trenutak sna“...
Repetoari Cineplexx bioskopa u Beogradu za period od 28....
Repertoar bioskopa Cine Grand Delta Planet od 28. marta do...