Svako ko je ikada projektovao svemir koristeći deliće s poda svoje sobe zna šta znači odrastati s kutijama punih LEGO kockica. Scenariste i reditelji Fil Lord i Kristofer Miler uglas tvrde: “Gradili smo svemirske brodove i sve moguće ludosti, ali nije reč samo o građenju, nego o bezbrojnim idejama, o izražavanju koje je neodoljivo i uzbudljivo.”
Lord nastavlja: “Kao filmski umetnici, skoncentrisali smo se na nešto drugo. Inspirisao nas je humor koji izvire iz međunarodne LEGO zajednice, iz foruma na kojima ljudi dele svoje kreacije i sve većeg broja jedinstvenih kratkometražnih filmova u kojima su glavni likovi LEGO mini-figurice.”
LEGO brend je u neprekidnom razvoju, izuzetno je popularna igračka koja je doprinela kreativnosti brojnih generacija i kultura. Lord i Miler se bez izuzetka pridržavaju tog načela i od samog početka su znali da ovaj film ne može biti animiran na standardni način već da treba da izgleda kao virtuelna građevina, dugometražni film sačinjen u celosti od LEGO kockica i elemenata.
Lord kaže: “Obojica smo znali da će biti zadivljujuće izgraditi zabavnu, akcionu LEGO avanturu koja vam daje osećaj da ste dete koje sastavlja kockice – ali na epskom nivou. LEGO kockice su toliko privlačne zbog toga što su u suštini umetnička forma, pa smo hteli da film izgleda kao nešto što svako može da sagradi u svom podrumu – pod uslovom da ima ogroman podrum i nekoliko miliona kockica!”
Zapravo, bilo je potrebno gotovo 15 miliona – ako brojite sve kockice, likove i ostale elemente – da bi filmski radnici realizovali svoju viziju filma.
Film LEGO FILM 3D nudi akciju, zabavu i izvrsne ideje.
Producent Den Lin kaže: “Želeo sam da stvorim film u kojem bih uživao zajedno sa svojom decom, nešto gde će doći do izražaja njihova mašta. Imam dva sina čije se igračke često slome. Ali LEGO omogućava gradnju, nadogradnju i novu izgradnju nečega što je možda i bolje.”
Vil Ferel dodaje: “Kao otac, uživam da posmatram kako se moja deca igraju s LEGO kockicama – baš kao što sam i ja uživao u njima. Bez obzira što imaju tri i devet godina, igraju se zajedno, a meni je najteže da se suzdržim i ne pomešam im kockice.”
Miler dodaje: “Ljudi se igraju s LEGO kockicama na dva različita načina. Jedni prate uputstvo, slože nešto za policu i više to ne koriste da se ne bi rastavilo, a drugi jednostavno slažu prema uputstvu sopstvene mašte. Priča ovog filma se zasniva na oba ta pristupa – na inovaciji i kreativnosti i važnosti promene.”
Producent Roj Li kaže o rediteljima: „To su dvojica najkreativnijih ljudi koje poznajem. Neverovatan je njihov rad na Cloudy With a Chance of Meatballs, a s LEGO konceptom stvorili su čudo, ceo jedan novi svet koji tek čeka da ga istražimo.”
Ali, to je svet koji čeka svoj smak – ako se ne pojavi slučajno neki heroj – a to je Emet.
Građevinac i, kako sam misli, „niko poseban“, Emet se pridržava pravila u svim aspektima svog života, uveren da je najobičnije i najneupečatljivije biće na svetu, sve dok mu ogromna kriza ne pokaže da je neverovatan i izuzetan – čega ni on sam nije bio svestan.
Den Hejgeman, jedan od dvojice braće koji su radili na priči, kaže: „Prvog dana smo razgovarali o igranju s LEGO kockicama i o tome koliko smo ponekad bili nezadovoljni kad ne bismo uspeli odmah da pronađemo baš onu kockicu koja nam je baš u tom trenutku bila potrebna. To je osećaj karakterističan za Emeta. On misli da se sreća krije u postupanju prema uputstvu, ali sudbina sveta zavisi od njegovog otkrivanja sopstvene kreativnosti.“
Kris Prat dodaje: „Emet mora da prođe kroz LEGO svetove za koje nije ni znao da postoje, svetove u kojima je sve suludo, ali na pozitivan način. Sve je predivno, maštovito, uzbudljivo i zabavno, puno ljupkih likova, zadivljujućih setova, akcije, ljubavi i pozitivnih poruka koje možete mirno da prenesete svojim klincima.“
Lin tvrdi: „Postoji nekoliko tema u filmu, ali središnja je tema da u svakome leži nešto posebno!“
Li dodaje: „Čak i kad mislite da ste običan čovek, možete da utičete na svet oko sebe.“
Benksova kaže: „Svi smo uživali i pokušavali da zabavimo jedni druge. Kris i Fil toliko uživaju u tom svetu, bili su skoncentrisani na zabavu, svežinu i originalnost.“
Lord naglašava: „Bilo je pomalo zastrašujuće snimati film o tako omiljenoj igrački u koju svi veruju. Bila je to velika čast, ali i velika odgovornost.“
Lord i Miler su želeli animacijski stil koji bi bio foto-realističan i netradicionalan, nalik stop-motion animaciji. Animatori su stvorili svaku pojedinačnu komponentu i svaku scenu su izgradili doslovno ciglu po ciglu – što se pokazalo izuzetno korisnim pri slaganju građevina koje će odleteti u vazduh da bi se zatim njihovi delovi iskoristili za sastavljanje oružja ili super-brzih vozila.
Filmska ekipa je smatrala da fizička ograničenja LEGO mini-figurica leže u njihovom šarmu, stoga ih je trebalo prilagoditi velikom platnu. Lin tvrdi: „Sve što gledaoci vide – bio to dim ili voda, stene, vatra ili eksplozije – sve je napravljeno od LEGO elemenata. Želeli smo prirodne elemente sastavljene od kockica tako da ih niko nikad ranije nije video na velikom platnu.“
Miller dodaje: „Kad vidite LEGO okean sa svim njegovim talasima, olujom koja slama brod pirata i beskrajem u svim smerovima… to je divljina. Koristili smo osvetljenje i uglove kamere koje biste očekivali od visokobudžetnih akcionih filmova.“
Lord naglašava: „Najdraže mi je kako priča prelazi iz jednog LEGO sveta u drugi. Na primer, tu je GRAD, a zatim DIVLJI ZAPAD… a onda stignu policajci iz grada… a sve izgleda kao u policijskim filmovima iz ’70-ih i sve se pomeša i sukobi, a da se ritam nimalo ne poremeti.“
Miler dodaje: „I onda stigne Betmen i sve postane još luđe.“
Od vozila su tu LEGO Betmobil, a i fantastična nova vozila na ulicama, na moru, pod morem, u svemiru… Kao i sasvim novi heroji i zlikovci koji se stapaju u grupu raznovrsnih postojećih LEGO mini-figurica iz prošlosti i pop kulture.
Tokom tri godine rada na filmu reditelji su se često oslanjali na ličnu inspiraciju. Miler kaže: „Naše kancelarije su bile prepune LEGO kockica i uvek smo pokušavali da nađemo još blesaviji način za njihovo sastavljanje. Evo, u ovom trenutku nosim LEGO pantalone.“ Na to Lord dodaje: „Moj radni sto je od LEGO kockica, ali takve su mi i cipele – nisu baš najudobnije, ali naviknete se. Trik je u tome što morate da se uživite u njih.“
Miler zaključuje: „Uvek smo pokušavali da stvorimo nešto što bi nas nasmejalo, što bi nasmejalo naše prijatelje. Ne želimo da napravimo nešto što bi se obraćalo deci s visine.“
Lord dodaje: „Želeli smo da premostimo generacijski jaz i ne zaboravimo sve one odrasle obožavaoce LEGO kockica. Najdraži su mi filmovi koje mogu da gledam s bakom, roditeljima, devojkom, nećacima… a da svi uživamo.“
***
Emet je uživao u svim uputstvima – kakva god bila pravila, on ih je poštovao; koja god pesma svirala na radiju, on ju je pevao; šta god bilo za ručak, on je to jeo; i šta god se prikazivalo, on je to gledao. Knjige su ga svakog jutra podsećale kada treba da se istušira i kada treba da obuče pantalone (tim redom).
Emet je s radošću svakog dana radio na građevinama prema naredbama Gos’n Šefa. Prat kaže: „Ciglograd je grad u kojem sve izgleda isto, sve je unapred proizvedeno, modularno, a svaki deo grada koji pokaže da ima ikakvu dušu jednostavno biva uništen. To je homogen utopijski model u kojem ubrzo počnete da osećate mračnu stranu, nešto što kontroliše njegove stanovnike.“
Međutim, Emet nije svestan toga da će se njegov svet ubrzo promeniti. Kad upozna Opasnicu – najlepšu i najuzbudljiviju ženu koju je ikada video.
Elizabet Benks kaže: „Uživala sam kao akciona heroina koja je buntovna – s čime se, verujem, deca mogu poistovetiti – i koja pokušava sama da odredi svoj životni put i svoj izgled. Pametna je i snažna, nimalo nalik dami u nevolji. Ona je tu da spase stvar.“
Lord naglašava: „Želeli smo da svi ti izuzetni likovi iz istorije i književnosti postanu Glavni Zidari – Šekspir, Abraham Linkoln, Čudesna žena i Robin Hud.“
Ali, Gos’n Šef prezire spontanost i inovativnost. Želi da eliminiše ne samo Glavne Zidare nego i sav njihov uticaj, a za to je pripremio tajno oružje koje se zove Kregl.
Opasnica je deo pobunjeničke ekipe, a kad se ona i Emet upoznaju, ona zapravo traga za nečim što bi moglo da osujeti stravičan plan Gos’n Šefa – neočekivano, Emet zabunom postaje Specijalni, najvažnije biće u svemiru.
Vil Ferel o svojem liku kaže da je „opsednut kontrolisanjem. Gos’n Šef upravlja svime i ne dopušta iskazivanje kreativnosti. Njegov svemir izgleda upravo onako kako on želi – savršen je i izluđuju ga ljudi koji dolaze i usuđuju se da menjaju stvari.“
Miler dodaje: „Frustriran je, nije baš ljubazan i pretvara se u super zlikovca koji želi da zalepi ceo svemir da bi uvek bio upravo onakav kakvog ga je projektovao.“
Ferel nastavlja: „Gos’n Šef je izuzetno visok za LEGO figuricu. Javna je ličnost, nosi odelo s prslukom i kravatom i nikad mu nijedna dlaka na glavi ne viri. Ali, kad se otkrije njegovo pravo lice, manijakalni Gos’n Šef, obučen je u impresivni ogrtač i visoke čizme, pa izgleda još zlokobnije, zaista zastrašujuće.“
Den Lin o liku kojem glas daje Lijam Nison: „Dobrica/Policajac Zloćko na osvežavajući način prikazuje oba svoja lica. Kad izvršava naredbe Gos’n Šefa, on je Zloćko, pravi negativac kakvog smo navikli da gledamo u filmovima. A kad je sam, on je Dobrica mnogo mekšeg izgleda, s osmehom.“
Nison objašnjava: „Kad sam video prve kadrove prisetio sam se istorije njujorške policije i pomislio sam da mora da bude Irac, iz Severne Irske, s baš tim naglaskom.“
Nison je sinhronizovao i glas oca svog lika koji se zove Tata Policajac.
Nison i Ferel su neke interakcije svojih likova sinhronizovali simultano, Nison u studiju u Njujorku, a Ferel u Los Anđelesu. Prat, Benksova i Arnet takođe su radili zajedno, o čemu Arnet kaže: „Uspeli smo da uskladimo svoje uloge na način koji se to retko može postići u animiranim filmovima. Razvili smo ritam u kojem se naši likovi dopunjuju i to je prava poslastica koja se oseća u ovom filmu.“
***
Rad na filmu LEGO FILM 3D odraz je zabavnog i suludog duha filma i pesme koja je njegova glavna tema i kaže „Sve je kul kad si deo tima“.
Produkcija se odvijala uglavnom istovremeno na tri lokacije – u Los Anđlesu (Lord i Miler), studiju „Animal Logic“ u Australiji (Kris Makej i tim od 250 ljudi) i u Danskoj gde LEGO ima sedište (Metju Ašton). Filmska ekipa je svakodnevne koristila video konferencije i softver „CineSync“, što im je omogućilo zajedničko pregledanje i montažu u stvarnom vremenu. Bilo im je važno da sve što vidimo na platnu bude sastavljeno od pojedinačnih renderovanih virtuelnih kockica i sastavljeno kao da je sve napravljeno ručno od stvarnih kockica.
Roj Li kaže: „Korporacija LEGO je bila potpuno u toku. Pokazali bismo im šta želimo da uradimo, a oni bi nam uzvratili mnoštvom sjajnih ideja o tome kako to da postignemo ili čak poboljšamo.“
Lord zaključuje: „Za ovakav posao je potrebna inteligencija mnoštva različitih ljudi. A to odražava i temu filma, i sve to može da zaživi samo u okruženju koje podstiče razvoj kreativnosti.“
Za LEGO FILM 3D korišćeno je 3,863.484 LEGO kockica, od kojih su neke korišćene za različite scene, setove, likove i rekvizite, pa je tako ukupan broj kockica 15,080.330 – toliko bi ih bilo potrebno kad bi neko želeo svojeručno da sagradi ono što vidimo u filmu. U filmu vidimo i 183 mini-figurice.