•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko ┼żelite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako zna─Źajna, ili bilo ┼íta ┼íto se ti─Źe sveta kinematografije, mo┼żete nam poslati va┼ía vi─Ĺenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadr┼żati nikakve vulgarnosti, da ne bude kra─çi od 10 re─Źenica, re─Źi poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima sli─Źne ne─çe se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Gangsterski film

Gangsteri su postojali i u nemom filmu, ali filmovi u kojima su se pojavljivali su u suštini bile romanse. „Mali Cezar“ je prvo jasno predstavljanje elemenata koji su o─Źigledni u gangsterskom filmu, preko osamdamdeset godina. ┼Żanrovski elementi (teme, motivi, ikoni─Źki znaci) u „Malom Cezaru“ su se postepeno razvijali od 1930. godine, da bi i danas u novom milenijumu ostali prepoznatljivi.

Gangsterski filmovi tridesetih, od kojih je pomenuti Cezar bio prvi, su uglavnom bili poslusvesni pokšaju bavljenja temom Depresije, uzdrmanog poverenja javnog mnenja u ameri─Źku ekonomiju, politiku i mit samostvorenog ─Źoveka. Ovo je bio prvi stupanj razvoja ┼żanra. Drugi nastaje ─Źetrdesetih godina, nose─çi sa sobom osnovne elemente prvog, sa neznatnim promenama. Gangster je postao Amerikanac mu─Źen gri┼żom savesti koji ┼żeli da pomogne zemlji, voljan da zanemari bespoštednu te┼żnju da bude „neko“ da bi se mogao pridru┼żiti borbi protiv zajedni─Źkog neprijatelja. Ekonomska kriza je okon─Źana i strah od gladi zamenjen je strahom od sila Osovine.

Posle rata gangster ili lik gangstera se vratio kao psihi─Źki poreme─çena osoba, bolno samosvesna i nesigurna. ─îesto, lik gangstera i koji se vra─ça mo┼że se videti u ulogama Bogarta ili Lankastera.

Sredinom pedesetih godina filmski gangster postao je manje izgubljen i lišen iluzija i više okrenut agresivnoj destrukciji društva, koje je stvorilo njega i psihoseksualne probleme sa kojima mora da ┼żivi; najbolji primer su Boni i Klajd, dok u filmu „Mra─Źna prošlost“ gangster kojeg igra Vilijam Holding zapravo prolazi kroz psihijatrijski tretman kod psihijatra u ─Źiju se ku─çu krije; okosnica kasnije preuzeta za TV seriju „Sopranosi“.

Šezdesetih godina gangster je postao romantizovan i njegov bunt vrtio se oko devojke i iz njega su proizilazile posledice za ─Źitavo društvo, te je lik gangstera postao blago zamenjen junakom sa kojim je publika mogla lakše da se indentifikuje.

Sedamdesete su donele preokret u nasilju, zajedno sa grafi─Źkim nasiljem i brutalnoš─çu osamdesetih godina, gde je gangsterskim filmom dominirala pre svega krv u galonima i prema kojoj se merila veli─Źina filma, dok su sami gangsteri postali ve─çi od ┼żivota i izmenjeni u karikature, sa Al Pacino kao najboljim primerom u filmu „Lice sa o┼żiljkom“. Gangster postaje narodni simbol, istinska tragi─Źna figura okru┼żena onima koji su hteli da ga ubiju i preuzmu njegovo carstvo, prelaze─çi preko rupe u scenariju da „ko ┼żivi od ma─Źa umire od ma─Źa“. Osamdesetih dolazi i do procvata otvorene seksualnosti u ┼żanru, što se najbolje vidi i u potisnutoj nastranosti Tonija sa prikrivenim incestuoiznim ose─çanjima prema sestri. Došlo je i do naglašenih Edipovskih prizvuka i latentne homoseksualnosti.

Te┼żak uticaj gangsterskih filmova sedamdesetih i osamdesetih kroz devedesete doveo je do devijacije, pre svega zbog u─Źestale politi─Źke ispravnosti, te se lik gangstera okrenuo unutrašnjem Hamletovskom stradanju, sa svesnim izazivanjem saose─çanja od strane gledaoca jer je gangster devedesetih prolazio kroz sopstveni „mali pakao“ kojeg nikako nije mogao da se reši. Iako je ┼żanr sam po sebi nestajao, kao i ┼żanr strave i u┼żasa devedesetih, uporni i u njemu oprobani reditelji poput Skorceza i de Palme, nastavljali su, ali sa više stila koji je prekrivao manjak i dosadu ponovljenih tema. Od gangstera se napravila ikona. Uz to i te┼żim nedostacima radnje sve je u─Źestalije postajao natkrivan seksualnim strujanjima.

Novi milenijum nije doneo ništa novo gangsterima osim što ih je ulepšao i od njih napravio devoj─Źki san; san tinejd┼żerki da poster gangster junaka oka─Źi na zid svoje sobe i da je zabavno postati on. Brutalnost koja je bila karakteristi─Źna za tridesete, ─Źetrdesete i sedamdesete sasvim je nestala i izmetnuta u obilje akcije i jurnjave što je gangsterski film poistovetio sa filmom akcije. Harizmati─Źan glumac pomenutih dekada je nestao i sada su umesto oštrih lica, „ubila─Źkih“ pogleda i tihog govora, došli feminizirani junaci, „mamina deca“, fizi─Źki konstruisani glumci da predstavljaju pre svega fitnes centar a ne dostoja lik gangstera, imamo plejdau gangstera koji pre svega li─Źe na kadrove preuzete iz MTV spotova, pre nego da su pod uticajem „Malog Cenzara“ i motiva koji su u─Źinili ovaj ┼żanr tako dugove─Źnim.

Kako je seksualno strujanje devedesetih postalo naglašenije proteklih dvadeset godina, poslu┼żilo je novoj svrsi da nijansa seksualne izopa─Źenosti uzdi┼że tragi─Źan elemenat ┼żanra, jer ti problemi se normalno ne povezuju sa anti-društvenim likovima u drami, nego sa uzvišenom tragi─Źnom figurom. ┼Żena dekade nije napredovala od svojih predaka tridesetih godina previše jer i dalje ostaje neseksualna, sa sve dominantnijim akcentom na obna┼żenost, ali ostaje u domenu u kojem je oduvek i bila, da je ona samo nagrada, dokaz uspeha; kao igla u kravati ili prsten, dokaz njegovog uspeha u poslu i ameri─Źkom društvu. Osim reproduktivnih, ona nema drugih kvaliteta

Gangsterski ┼żanr je kao delo popularne zabave bio zamišljen da u njemu dominira vulgarno ponašanje i slike u kojima ─çe gledaoci, zauzvrat, prepoznati društvo. Deo ironije situacije u gangsterskim filmovima je što gangster ose─ça da radi na „visokom nivou“ gde gangster sebe do┼żivljava kao „kralja“. To se prime─çuje i po samim naslovima filmova: „Kraljica gomile“, „Kralj podzemlja“, „Kraljevi zemlja“, „Kralj bu─Źnih dvadesetih“. Ironija „velikog“ naslova, mo┼żda dolazi do svog najambicioznijeg kraja sa gangsterom kao surogatom Boga, u Kopolinom „The Godfather“.

Sam ┼żanr je tipi─Źno ameri─Źki i po još jednoj osnovi. Gangster mora da „dr┼żi vreme u svojim rukama“, mora „biti na odre─Ĺenom mestu u odre─Ĺeno vreme, on „odlu─Źuje ko ─çe ┼żiveti a ─Źiji ─çe svet srušiti. Jedina razlika izme─Ĺu Amerike i gangstera jeste što za gangstera postoji pretnja; ukoliko precizno ne odredi vreme, policija sti┼że. Zato i u filmovima policija ima marginalni zna─Źaj. Druga zna─Źajna veza sa samom zemljom je tipi─Źno hvaljenje ponašanja koje je u suprotnosti sa vladaju─çim moralom. Društvo obo┼żava nemilosrdnu ambiciju, ali insistira na ljubav prema bli┼żnjem. Gangsterski film je zato ogromna porodi─Źna kampanja uspešno osmišljena od strane velikih studija. Mi navijamo zbog njegovih vrednosti i kada on pogine do┼żivljavamo zadovoljstvo pomešano sa ose─çajem krivice.

Zanimljive su još dve stvari. Crkva i pad gangstera. Crkva se pokazuje u gangsetrskim filmovima, ali samo na kratko. Obi─Źno je on na njenim stepenicama da izdahne. Crkva je neefikasno i nebitno mesto za ┼żivot i za društvo koje pokazuje ┼żanr. Nigde ta nebitnost nije uo─Źljivija nego u „Kumu“ u sekvenci brze naizmeni─Źne monta┼że gde se prikazuju crkva u kojoj Pacino kumuje krštenju ne─çaka i mesto brutalnog ubistva koje se odigrava, dok on „osigurava“ alibi. Jedino pred smrt gangster razmišlja o Bogu, a ─Źak i tada odlazak u crkvu je manje stvar izbora nego okolnosti.

A njegov pad dolazi uvek iznenada, odmah pošto je postigao cilj ili, ironi─Źno, kada samo što ga nije postigao, ili pak, samo što nije prestao da se bavi „porodi─Źnim“ poslom. Pad ─Źesto predstavlja gubitak polo┼żaja u društvu, a ne samo smrt.

Definisanje ┼żanra kakav je potekao od „Malog Cezara“ pre osamdeset godina poma┼że da se cene filmovi koji se oslanjaju na tu tradiciju. Razumevanje porekla ┼żanra, filmovi kao što su: „Kum“, „Koza Nostra, istina o maiji“ ili „Obra─Źun na dan sv. Valentina“ poma┼że da se shvati ironija na ─Źiji ra─Źun kvalitetniji re┼żiseri ─Źesto „igraju“.

Podeli:



Preporucujemo

Prodaje se Oscar koji je dobila Joan Fontaine
Quentin Tarantino pronašao novu muzu
Judi Dench usprkos gubitku vida i dalje snima
Christian Bale glumi osniva─Źa Applea Stevea Jobsa
Dave Bautista u novom Bondu?
Neil Patrick Harris slede─çi voditelj Oscara
─ćerka Ryana Goslinga i Eve Mendes se zove Esmeralda Amada
Novi film Chrisa Rocka sti┼że decembra u bioskope
Brad Pitt u filmu o traumatiziranim vojnicima: Rat je pakao
20. Festival autorskog filma organizuje kreativni konkurs...
Bioskop 'Vilin Grad' - repertoar 16. do 22. oktobra
Hugh Grant nema ulogu u novom filmu o Bridget Jones?
Nedostatak vazduha oštetio mozak Joan Rivers
I Kosovo ima kandidata za Oskara
Izašao trejler za najnoviji film Angeline Jolie
Samara - nekad i sad
Neil Patrick Harris - Burt Reynolds uticao da shvati da je...
Rene Ruso: Nisam mogla da ustanem iz kreveta
Renee Zellweger skoro neprepoznatljiva
Javier Bardem kao negativac u 'Piratima s Kariba 5'?
D┼żenifer Garner je najbolje odevena mama
Robert Redford dobija nagradu Chaplin
Upoznajte se sa nema─Źkim filmom na Gete Festu
'Maratonci tr─Źe po─Źasni krug' u svetu stripa
Trudna Blake Lively jednostavno blista
Opera 'Figarova ┼żenidba' u direktnom prenosu iz njujor┼íke...
FIFA potrošila milione na film o sebi, do sada zaradili...
Reditelj Mik Geris gost Festivala srpskog filma fantastike
Lynda Bellingham preminula u naru─Źju supruga
Brad Pitt sateran u ćošak nakon neugodnih pitanja Zacha...