•        Evo prilike da i Vi postanete deo Prologa.
  •        Ukoliko ┼żelite da postavite prikaz svog omiljenog, ili neomiljenog, filma, glumca ili reditelja, vest koja vam je jako zna─Źajna, ili bilo ┼íta ┼íto se ti─Źe sveta kinematografije, mo┼żete nam poslati va┼ía vi─Ĺenja na adresu info@joombooz.com
  •        Da bi bio objavljen, prikaz ne sme u sebi sadr┼żati nikakve vulgarnosti, da ne bude kra─çi od 10 re─Źenica, re─Źi poput "brate", "sestro", "fenomenalno", "super" (osim ako nije deo naslova) i njima sli─Źne ne─çe se uzeti u obzir, kao ni atak na manjinske grupe.
facebook twitter rss youtube

Gangsterski film

Gangsteri su postojali i u nemom filmu, ali filmovi u kojima su se pojavljivali su u suštini bile romanse. „Mali Cezar“ je prvo jasno predstavljanje elemenata koji su o─Źigledni u gangsterskom filmu, preko osamdamdeset godina. ┼Żanrovski elementi (teme, motivi, ikoni─Źki znaci) u „Malom Cezaru“ su se postepeno razvijali od 1930. godine, da bi i danas u novom milenijumu ostali prepoznatljivi.

Gangsterski filmovi tridesetih, od kojih je pomenuti Cezar bio prvi, su uglavnom bili poslusvesni pokšaju bavljenja temom Depresije, uzdrmanog poverenja javnog mnenja u ameri─Źku ekonomiju, politiku i mit samostvorenog ─Źoveka. Ovo je bio prvi stupanj razvoja ┼żanra. Drugi nastaje ─Źetrdesetih godina, nose─çi sa sobom osnovne elemente prvog, sa neznatnim promenama. Gangster je postao Amerikanac mu─Źen gri┼żom savesti koji ┼żeli da pomogne zemlji, voljan da zanemari bespoštednu te┼żnju da bude „neko“ da bi se mogao pridru┼żiti borbi protiv zajedni─Źkog neprijatelja. Ekonomska kriza je okon─Źana i strah od gladi zamenjen je strahom od sila Osovine.

Posle rata gangster ili lik gangstera se vratio kao psihi─Źki poreme─çena osoba, bolno samosvesna i nesigurna. ─îesto, lik gangstera i koji se vra─ça mo┼że se videti u ulogama Bogarta ili Lankastera.

Sredinom pedesetih godina filmski gangster postao je manje izgubljen i lišen iluzija i više okrenut agresivnoj destrukciji društva, koje je stvorilo njega i psihoseksualne probleme sa kojima mora da ┼żivi; najbolji primer su Boni i Klajd, dok u filmu „Mra─Źna prošlost“ gangster kojeg igra Vilijam Holding zapravo prolazi kroz psihijatrijski tretman kod psihijatra u ─Źiju se ku─çu krije; okosnica kasnije preuzeta za TV seriju „Sopranosi“.

Šezdesetih godina gangster je postao romantizovan i njegov bunt vrtio se oko devojke i iz njega su proizilazile posledice za ─Źitavo društvo, te je lik gangstera postao blago zamenjen junakom sa kojim je publika mogla lakše da se indentifikuje.

Sedamdesete su donele preokret u nasilju, zajedno sa grafi─Źkim nasiljem i brutalnoš─çu osamdesetih godina, gde je gangsterskim filmom dominirala pre svega krv u galonima i prema kojoj se merila veli─Źina filma, dok su sami gangsteri postali ve─çi od ┼żivota i izmenjeni u karikature, sa Al Pacino kao najboljim primerom u filmu „Lice sa o┼żiljkom“. Gangster postaje narodni simbol, istinska tragi─Źna figura okru┼żena onima koji su hteli da ga ubiju i preuzmu njegovo carstvo, prelaze─çi preko rupe u scenariju da „ko ┼żivi od ma─Źa umire od ma─Źa“. Osamdesetih dolazi i do procvata otvorene seksualnosti u ┼żanru, što se najbolje vidi i u potisnutoj nastranosti Tonija sa prikrivenim incestuoiznim ose─çanjima prema sestri. Došlo je i do naglašenih Edipovskih prizvuka i latentne homoseksualnosti.

Te┼żak uticaj gangsterskih filmova sedamdesetih i osamdesetih kroz devedesete doveo je do devijacije, pre svega zbog u─Źestale politi─Źke ispravnosti, te se lik gangstera okrenuo unutrašnjem Hamletovskom stradanju, sa svesnim izazivanjem saose─çanja od strane gledaoca jer je gangster devedesetih prolazio kroz sopstveni „mali pakao“ kojeg nikako nije mogao da se reši. Iako je ┼żanr sam po sebi nestajao, kao i ┼żanr strave i u┼żasa devedesetih, uporni i u njemu oprobani reditelji poput Skorceza i de Palme, nastavljali su, ali sa više stila koji je prekrivao manjak i dosadu ponovljenih tema. Od gangstera se napravila ikona. Uz to i te┼żim nedostacima radnje sve je u─Źestalije postajao natkrivan seksualnim strujanjima.

Novi milenijum nije doneo ništa novo gangsterima osim što ih je ulepšao i od njih napravio devoj─Źki san; san tinejd┼żerki da poster gangster junaka oka─Źi na zid svoje sobe i da je zabavno postati on. Brutalnost koja je bila karakteristi─Źna za tridesete, ─Źetrdesete i sedamdesete sasvim je nestala i izmetnuta u obilje akcije i jurnjave što je gangsterski film poistovetio sa filmom akcije. Harizmati─Źan glumac pomenutih dekada je nestao i sada su umesto oštrih lica, „ubila─Źkih“ pogleda i tihog govora, došli feminizirani junaci, „mamina deca“, fizi─Źki konstruisani glumci da predstavljaju pre svega fitnes centar a ne dostoja lik gangstera, imamo plejdau gangstera koji pre svega li─Źe na kadrove preuzete iz MTV spotova, pre nego da su pod uticajem „Malog Cenzara“ i motiva koji su u─Źinili ovaj ┼żanr tako dugove─Źnim.

Kako je seksualno strujanje devedesetih postalo naglašenije proteklih dvadeset godina, poslu┼żilo je novoj svrsi da nijansa seksualne izopa─Źenosti uzdi┼że tragi─Źan elemenat ┼żanra, jer ti problemi se normalno ne povezuju sa anti-društvenim likovima u drami, nego sa uzvišenom tragi─Źnom figurom. ┼Żena dekade nije napredovala od svojih predaka tridesetih godina previše jer i dalje ostaje neseksualna, sa sve dominantnijim akcentom na obna┼żenost, ali ostaje u domenu u kojem je oduvek i bila, da je ona samo nagrada, dokaz uspeha; kao igla u kravati ili prsten, dokaz njegovog uspeha u poslu i ameri─Źkom društvu. Osim reproduktivnih, ona nema drugih kvaliteta

Gangsterski ┼żanr je kao delo popularne zabave bio zamišljen da u njemu dominira vulgarno ponašanje i slike u kojima ─çe gledaoci, zauzvrat, prepoznati društvo. Deo ironije situacije u gangsterskim filmovima je što gangster ose─ça da radi na „visokom nivou“ gde gangster sebe do┼żivljava kao „kralja“. To se prime─çuje i po samim naslovima filmova: „Kraljica gomile“, „Kralj podzemlja“, „Kraljevi zemlja“, „Kralj bu─Źnih dvadesetih“. Ironija „velikog“ naslova, mo┼żda dolazi do svog najambicioznijeg kraja sa gangsterom kao surogatom Boga, u Kopolinom „The Godfather“.

Sam ┼żanr je tipi─Źno ameri─Źki i po još jednoj osnovi. Gangster mora da „dr┼żi vreme u svojim rukama“, mora „biti na odre─Ĺenom mestu u odre─Ĺeno vreme, on „odlu─Źuje ko ─çe ┼żiveti a ─Źiji ─çe svet srušiti. Jedina razlika izme─Ĺu Amerike i gangstera jeste što za gangstera postoji pretnja; ukoliko precizno ne odredi vreme, policija sti┼że. Zato i u filmovima policija ima marginalni zna─Źaj. Druga zna─Źajna veza sa samom zemljom je tipi─Źno hvaljenje ponašanja koje je u suprotnosti sa vladaju─çim moralom. Društvo obo┼żava nemilosrdnu ambiciju, ali insistira na ljubav prema bli┼żnjem. Gangsterski film je zato ogromna porodi─Źna kampanja uspešno osmišljena od strane velikih studija. Mi navijamo zbog njegovih vrednosti i kada on pogine do┼żivljavamo zadovoljstvo pomešano sa ose─çajem krivice.

Zanimljive su još dve stvari. Crkva i pad gangstera. Crkva se pokazuje u gangsetrskim filmovima, ali samo na kratko. Obi─Źno je on na njenim stepenicama da izdahne. Crkva je neefikasno i nebitno mesto za ┼żivot i za društvo koje pokazuje ┼żanr. Nigde ta nebitnost nije uo─Źljivija nego u „Kumu“ u sekvenci brze naizmeni─Źne monta┼że gde se prikazuju crkva u kojoj Pacino kumuje krštenju ne─çaka i mesto brutalnog ubistva koje se odigrava, dok on „osigurava“ alibi. Jedino pred smrt gangster razmišlja o Bogu, a ─Źak i tada odlazak u crkvu je manje stvar izbora nego okolnosti.

A njegov pad dolazi uvek iznenada, odmah pošto je postigao cilj ili, ironi─Źno, kada samo što ga nije postigao, ili pak, samo što nije prestao da se bavi „porodi─Źnim“ poslom. Pad ─Źesto predstavlja gubitak polo┼żaja u društvu, a ne samo smrt.

Definisanje ┼żanra kakav je potekao od „Malog Cezara“ pre osamdeset godina poma┼że da se cene filmovi koji se oslanjaju na tu tradiciju. Razumevanje porekla ┼żanra, filmovi kao što su: „Kum“, „Koza Nostra, istina o maiji“ ili „Obra─Źun na dan sv. Valentina“ poma┼że da se shvati ironija na ─Źiji ra─Źun kvalitetniji re┼żiseri ─Źesto „igraju“.

Podeli:



Preporucujemo

Bivši kolega otkriva prljave tajne o Charlieju Sheenu
When a Stranger Calls Back (1993) (1993)
Da li znate ko ─çe biti nova 'majka'?
Chaplin je zbog jedne re─Źenice morao da napusti SAD
Petar Strugar napao taksistu?
Repertoar bioskopa Vilin Grad od 3. aprila do 9. aprila
Trailer za film 'Into the Storm'
Scarlett otkrila svoju tajnu
Gwyneth tera svoje prijatelje da opet gledaju njene filmove
50 Cent snima novi film
U najavi novi projekat Rona Howarda?
Alba: Mediji su stvorili nerealnu sliku o meni kao...
Dodelu nagrada Tony vodi─çe Hugh Jackman
2. ro─Ĺendan bioskopa Vilin Grad
Porodi─Źni vikend u bioskopu 'Vilin Grad'
Premijera 'Igre prestola' oborila HBO GO
Jennifer Aniston sa o┼żiljcima na licu
Naušnice Marilyn Monroe prodate na aukciji za 185.000...
Preminuo Mickey Rooney
Mjuzikl inspirisan 2Pac-ovim hitovima dobio glavnog glumca
Hju D┼żekman i D┼żejms Mekavoj predstavili voz koji spaja...
Penn i Theron bi mogli uploviti u bra─Źne vode
Film '12 majmuna' postaje TV serija
Eva Longoria otkrila tajnu svog savršenog izgleda
Film 'Mamula' kre─çe u bioskope od 01. maja!
Vin Diesel pretrpeo manji potres mozga
Animal Farm (1999) (1999)
Komi─Źar prona─Ĺen mrtav u hotelu
Skandal: D┼żejms Franko 'Dr┼żite svoje tinejd┼żerke ┼íto...
Snimljena niška verzija spota 'Happy'