Bio je enigma, buntovnik čiji su filmovi i život bili protkani kontradikcijom. S jedne strane, snimao je filmove koji su se opirali represiji sistema i imali duboko saosećanje za društvene otpadnike, dok je sa druge strane znao biti okrutan prema saradnicima (koje je smatrao delom svoje ,,porodice“)... Noću je krstario barovima u potrazi za seksom i drogom, dok je danju bio fanatično odan radu i filmskom stvaralaštvu (bio je jedan od najplodnijih autora – snimio je preko četrdeset filmova, u proseku gotovo četiri godišnje)...
,,Kada se u bioskopu ugase svetla, počinje san. I podsvest počinje reagovati. Onaj ko ide u bioskop samo otprilike zna šta ga čeka, a ja od njega očekujem više naprezanja“, objašnjavao je Fazbinder...
O čemu govori jedan od kultnih Fazbinderovih filmova s kraja sedamdesetih? Nekoliko meseci nakon završetka Drugog svetskog rata, Marija Braun (Hanna Schygulla) dobija vest o pogibiji voljenog muža Hermana. Ona se nakon toga upušta u vezu sa Bilom, crnoputim američkim vojnikom, ali se Herman iznenada pojavljuje... Ona iz nehata ubija Bila, ali Herman priznaje da je on to učinio i, zaštitivši Mariju, odlazi umesto nje u zatvor. Marija započinje karijeru poslovne žene, u želji da se obogati i omogući požrtvovanom mužu lagodan život nakon odsluženja nepravedne kazne...
Opor i turobno intoniran, Fazbinderov film povlači paralelu između Marije Braun i posleratne Nemačke: Marija simbolizuje Nemačku koja je uz američku pomoć doživela preporod nakon sloma nacizma i poraza u ratu, ali je istovremeno izgubila dušu...
,,Brak Marije Braun“ prvi je film iz višeslojne, kritičke Fazbinderove trilogije o posleratnoj Nemačkoj, a završava se tragično – smrću, u trenutku kada Nemačka osvaja titulu na Svetskom fudbalskom prvenstvu u Švajcarskoj. Fazbinderovski turobni kraj prepun je gorke ironije – u trenutku trijumfa Nemačke kuća u kojoj su troje protagonista gori, dok komentator na radiju euforično urla: ,,Deutschland ist wieder was!“ (,,Nemačka opet nešto znači!“)... U vrtlogu burnog vremena jedna hrabra žena – Marija Braun uspeva da se uspne na društvenoj lestvici – ali, na kraju plaća previsoku cenu lične drame sa tragičnim završetkom.
,,Nije lako prihvatiti činjenicu da i patnja može biti lepa... To mogu razumeti samo oni koji znaju da pogledaju duboko u sebe“ - Fazbinder
Spajajući surovost i romantizam, nemačku pustoš i uticaj američkog filma reditelj Rajner Verner Fazbinder je stvorio neke od najdubljih eseja o ljudskoj samoći, destrukciji i prolaznosti. Novac, seks, društvo i okrutnost glavni su motivi njegovih vanvremenskih i beskompromisnih filmova koji su duboko zasekli u trulo tkivo jednog društva i sveta koji jedinu vrednost vidi u gomilanju novca tj. tzv. bogaćenju. Povodom njegove prerane smrti, nakon intenzivnog i beskompromisnog života, ostala je upitnost njegove filmske muze – glumice Hane Šigule: ,, Je li umro tako mlad zato što je bio u žurbi ili je žurio pošto mu je bilo suđeno da umre mlad?“.
Žanr: | drama |
Godina: | 1979 |
Reziser: | Rainer Werner Fassbinder |
Scenario: | Pea Fröhlich, Peter Märthesheimer |
Uloge: | Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, Ivan Desny |
Award: | Nominacija za 1 Zlatni Globus, 13 nagrada i 4 nominacija |
Studio: | Albatros Filmproduktion, Fengler Films, Filmverlag der Autoren |
Zemlja: | Nemačka |
Jezik: | nemački |
Trajanje: | 120 minuta |